07. 02. 2018

Automobily a vůbec výrobky ze zaniklého Sovětského svazu, byly vždy zdrojem pobavení. To, že sovětský trpaslík je největší, ví kde kdo. Málokdo ale zná gigantické automobily Belaz, které se v Bělorusku vyrábí dodnes. Těm se příliš vysmívat nedá, nebo vás zajedou i s garáží. Největší automobil světa Belaz 75710 zasluhuje spíš obdiv a úctu.

Důlní nákladní automobily, neboli „dumpry“ to je kategorie náklaďáků sama pro sebe. Potkáte je v povrchových a podzemních dolech, nebo při stavbách gigantických přehrad. Na silnici určitě ne, to by nešlo. Přeprava horniny v dolech se řeší pomocí transportních pásů, flexibilnější jsou ale obrovské náklaďáky. Ve světě je jen několik specializovaných továren na jejich výrobu, Belaz je jednou z nejstarších. Továrna vznikla v roce 1948, nejdřív jako výrobce zařízení pro těžbu, dopravu a zpracování uhlí a jiných nerostů. V roce 1950 přibyla výroba nástaveb na podvozky jiných značek, co byl jen krok k vývoji vlastních originálů. První těžký nakladač vlastní konstrukce představili v roce 1961 –  Belaz 540 s užitnou hmotností 27 tun.

Továrna přežila rozpad Sovětského svazu a produkuje dál. Konkurenci (např.: Komatsu, Caterpillar, Liebherr) často udolává svou nižší cenou. Jinak, na auto od kteréhokoliv výrobce této kategorie, se často čeká několik měsíců až let.

K 65. výročí výroby prvního dumperu si továrna Belaz nadělila dárek – největší automobil na světě Belaz 75710. Je to unikát nejen svými rozměry, ale i pohonem.

Mohlo by se vám líbit

Mistr volantu: Takhle zní stará 911 na hranici možností!
08.02. 2018
Mistr volantu: Takhle zní stará 911 na hranici možností!
#911 #LagunaSeca #porsche

Tak nejdřív rozměry: délka 20,6 metru, výška 8.2 metru, šířka činí 9,9 metru, rozvor náprav osm metrů. Než vyjde řidič do kabiny, trochu se na schodech zadýchá – kabina je ve výšce 7 metrů. Ano, bohužel auto je bez výtahu pro řidiče. Monstrum uveze 450 tun nákladu a hydraulika dokáže náklad zvednout a vysypat za méně než 30 vteřin.

Pohotovostní hmotnost je 360 tun a vše dávají do pohybu dva šestnáctiválcové turbodiesely s objemem 65 litrů s výkonem 2332 koní při 1900 otáčkách za minutu. Nádrže na naftu mají dohromady obsah 5600 litrů. Ale pozor, turbodiesely nejsou přímým pohonem – roztáčejí dva generátory o výkonu 4635 koní a vyrobená energie je distribuována do čtyř elektromotorů v každém kole giganta s výkonem 1632 koní. Je to tedy i největší plug-in hybrid a kvalitní –  na pohonu spolupracovala firma Siemens. Opravdu to jede, nejvyšší rychlost je 64 km/hod, poloměr otáčení je 45 metrů, takže na parkovištích v obchoďácích opatrně.

Firma v současnosti dodává Belaz 75710 nejvíc do Asie, zejména do dolů v Kazachstánu a Číně. Díry do země, které vznikají s pomocí těchto monster, je možné vidět i z vesmíru.

Tak teď už jen, aby někdo Belaz prodával přes vehiklo.cz. Brali byste plug-in hybrid barák na čtyřech kolech i když k němu nebude ropovod?

Zdroj foto: belaz.by, motoroid.com

× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!