27. 08. 2018

Víte, jsem perfekcionista. V komínku pro trička není místo pro mikinu. Vše musí být úhledně srovnané a na svém místě. Příbory, fusekle, peřiny i polštáře. Někomu to připadá šílené, někomu nudné a někomu až moc konzervativní.

A právě proto asi mluvím designovým jazykem dnešních Volkswagenů. Ne, že by pro mě byl německý design nejlepší, to ne. Na svém golfu páté generace vlastně nevidím jediný úhel, ze kterého by se mi opravdu líbil, ale to co dnes jejich modelová paleta nabízí mi hraje do oka. Líbí se mi ty ostré hrany a ucelené tvary. Žádný divoký oblouk, všechno je tak sesekané jak to jen jde. Působí na mě ostře a agresivně. Řekněme až sportovně…?

A proč o tom mluvím? Protože ve Wolfsburgu představili nedávno nové Polo a kromě toho, že je dospělejší a samostatnější je to taky konečně první Polo, o kterém se nebojím říct, že je hezké. Stojí teď samo za sebe a vystoupilo ze stínu golfa.

Hravě tak zapadne mezi např. nový Touareg a já ho prostě žeru. Není to totiž nová generace jen na oko, nebo skrytý facelift, který se za ni vydává. Je to opravdu zcela nové auto.

Ta první a asi největší novinka je použití platformy MQB. Díky ní je nové Polo větší než předchůdce (delší o 81 mm). Kromě toho ze zvedl i objem zavazadlového prostoru a to o celých 71 litrů (351 celkem). Další výhoda je také snadné osazení prvků jako předkolizní brzdění, adaptivní tempomat, nebo hlídání mrtvého úhlu. Samozřejmost je našlapat si jej výbavou, až máte při jeho řízení pocit prémiovky. Samozřejmě za to zaplatíte, ale o tom až později.

Vůbec poprvé tu najdete digitální kokpit, který funguje prostě parádně. Funkce Active Info Display vám umožní si jej individualizovat a hezky se na něj kouká. Ve sportovním autě by mi to vadilo, ale tady to funguje. Není problém se na jedné obrazovce dozvědět informace o dojezdu, ujeté vzdálenosti, hlídat si rychlost a otáčky, zařazený rychlostní stupeň, mrknout na mapu a kompas (?). Vše si můžete zpřeházet kam chcete a veškeré informace, které o jízdě potřebujete vědět se dozvíte jedním mrknutím oka.

Vlastně celé uspořádání interiéru hraje perfekcionistům do oka. Dobře se tu sedí a všechno se dobře drží. Díky tomu, že se Polo trochu zvětšilo je i bohatší na vnitřní prostor. Bydlení v něm je jako bydlení v deset let starém Golfu. A to je dobře, protože tak může být (s trochou nadsázky) i rodinným autem. Místa je dostatek i pro pasažéry vzadu a kufr určitě pojme menší dovolenou – je totiž určitě o dost větší než kufry u většiny crossoverů.

Normálně bych teď přešel k motoru, ale to bych nesměl testovat edici Beats. Znáte Beats? Americkou značku audiotechniky, kterou založil rapper Dr. Dre zná snad celý svět a teď je i v této speciální edici Pola. A co je jinak? Kromě hezky stylizovaného interiéru ještě osmikanálový zesilovač a osm reproduktorů s výkonem tři sta wattů! Že je tři sta málo? Sladění a celková vyváženost soustavy je schopno změnit pohled do zrcátek v epileptický záchvat. Je to nářez! Takhle by mělo hrát každé auto – ta čistota je prostě fenomenální. Exteriér navíc zdobí elegantní červený proužek. Až se mě spousta lidí ptala, zdali to není GTI.

Tak to opravdu není. Pod kapotou jsou jen tři válce na litr objemu a to ve verzi se 70 kW (95 koní) a 85 kW (115 koní). Testoval jsem tu silnější a měl tu čest se zatím asi nejlepším tříválcem. Choval se naprosto klidně a bez vibrací. Nikdy jsem si nemohl stěžovat na nedostatek výkonu.  Ať už se jednalo o nájezd na dálnici, předjíždění do kopce, nebo rozjezdy. Problém nastal při vyšších rychlostech nebo opravdu dynamické jízdě, pak už sebelepší tříválce na další akceleraci prostě nestačí.               

Na druhou stranu s ním byla docela zábava. Dobře sedí na silnici a dokonce i v červeném poli otáčkoměru a hrbolaté silnici neopustí stopu. Díky lehké váze má navíc výhodu oproti golfu, alespoň co se hbitosti týče. 

Polo bylo vždy napůl cesty mezi malým autem a dospělým hatchbackem. Teď je to ale jinak, šlape si svou vlastní cestu. Abych to vysvětlil – pro srovnání jsem si na den vypůjčil předchozí generaci s podobným motorem. Takhle velký rozdíl mezi dvěma generacemi jsem snad ještě nezažil. Sejměte klobouk, zvedněte palec, udělejte pár citoslovcí. Projede kolem a vy se ohlédnete. Kdy jste tohle u Volkswagenu naposledy udělali?

Základní verze stojí necelých tři sta tisíc. Edice Beats začíná na 368 900 kč a když si ji našlapete výbavou až k prasknutí dostanete se lehce za půl milionu. Crossover se stejnou výbavou bude možná víc chic, ale prostoru nabídne stejně a plácnete se přes kapsu ještě víc. Takže je to na vás.

Vladimír Kadera

× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!