05. 05. 2018

Vlasta Burian byl za první republiky celebritou první ligy. Není tedy divu, že se objevil i v prvních reklamních kampaních. Doporučoval piana Petrof, zubní pastu Thymolin, nebo skvělou kávu od Julia Meinla. Byly to reklamy tištěné, nebo rozhlasové. Ve filmové reklamě byl ale Burian věrný jediné značce – firmě Baťa a jejím pneumatikám.

Filmová reklama ve třicátých letech dvacátého století nebyla dvacetisekundovým shotem, ale důstojným malým filmem, který měl tři a více minut. Slavní herci zde nehráli někoho jiného, ale vždy vystupovali sami za sebe.  Příběhy, ve kterých opěvovali daný výrobek, byly z reálného života. Tak to chodilo před osmdesáti lety. Baťa ve svých reklamách na boty nejraději uváděl tehdejší filmové hvězdy –  Lídu Baarovou, Adinu Mandlovou, Natašu Gollovou nebo Antonii Nedošinskou. K pneumatikám od Bati dámy moc neladily, tak byla oslovena absolutní herecká megastar Vlasta Burian. Burian v té době vyskakoval pomalu z každé skříně a v reklamě byl už mírně profláklý.

Baťa si nechal do té doby své reklamy vyrábět v pražských studiích, ale v roce 1935 se rozhodl postavit své vlastní studio ve Zlíně. Jednou z prvních reklam, která se zde natočila, byla reklama na pneumatiky Baťa s lákavým názvem „Tři muži na silnici (slečnu nepočítaje)“. Mistr Burian si v ní zahrál s Čeňkem Šléglem, Josefem Malečkem a mladičkou Hanou Vítovou. Točilo se v Praze, na serpentinách k Barrandovským studiím. Co je z dnešního pohledu neuvěřitelné – Burian byl na place jednu hodinu a za tu dobu se vše stihlo natočit. Dnes se na place za hodinu nepřipraví ani catering pro ctěný filmový štáb.

Kdo má rád staré časy si toto mini dílko vychutná. Uprostřed silnice se odehraje scéna, ve které jsou dva motoristé, sličná cyklistka na zemi a pak ještě policista. Markeťáci by se jistě potěšili tomu, jak se v jedné reklamě dá vyjmenovat skoro celá produktová řada firmy Baťa. A ještě je tam hodný policista a hezké děvče s potlučeným kolínkem. Film byl natočen a ihned uveden do kin v roce 1935. Doporučení mistra Buriana brali diváci vážně a prodej Baťových pneumatik se zvyšoval. Tak jako prodej dalších výrobků firmy, na čemž měla kromě kvality a ceny zásluhu i filmová reklama.

„Tři muži na silnici (slečnu nepočítaje)“ režíroval F. Šestka. Nikdo takový však neexistoval. Byl to pseudonym šesti mladých filmařů, kteří začali tvořit pro Baťu ve Zlínských ateliérech. Byl mezi nimi i Elmar Klos, který v roce 1966 získal spolu s Jánem Kádárem Oscara za „Obchod na korze“. Další zajímavou postavou F. Šestky byl Alexandr Hackenschmied, jenž se pak prosadil v USA pod jménem Alexander Hammid. I on má Oscara – v roce 1964 ho dostal za experimentální dokument „Žít!“ určený pro simultánní projekci na tři plátna. Před začátkem války se F. Šestka rozpustila, šlo ale o první výrazné seskupení tvůrců reklamy v Československu. Baťovi Zlínské ateliéry dál točily reklamní filmy a přitáhly další zajímavé tvůrce jako Hermínu Týrlovou nebo Karla Zemana.

Mohlo by se vám líbit
Geniální reklamní kampaň, kterou Volkswagen dobyl Ameriku!
06.02. 2018
Geniální reklamní kampaň, kterou Volkswagen dobyl Ameriku!
#USA #vwbeetle #vwbrouk

Pak přišel Vítězný únor a s Baťou, Vlastou Burianem a komerční reklamou byl konec. Dílko však zůstalo a svou lehkou naivitou baví dodnes. Budou někoho za osmdesát let zajímat zaujímat současné reklamy na automobily a pneumatiky? Nebo bude jejich sledovaní za trest?

Zdroj foto: youtube.com, csfd.cz, sms.cz, cygnus.cz

× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!