12. 04. 2018

Hezky u piva si sjíždět v tabletu sestřihy z Rallye Dakar a obdivovat úžasné záběry z dronů je fajn a je to naše 21. století. Připomeňme si ale automobilové šílence z dob, kdy byl telegraf nejvíce cool komunikační vychytávkou.

V roce 1907 děsily automobily lidstvo necelých 20 let a vrcholila polemika na téma „kůň, nebo to divné rachotící monstrum“? Ale bylo o čem psát. Francouzské noviny Let Martin v lednu 1907 vydali výzvu světu: „Existuje někdo, kdo se zaváže cestovat automobilem z Pekingu do Paříže?“

Přihlásilo se jedenáct mužů v pěti týmech, od rozmarných šlechticů až po technické nadšence, které si na auto museli půjčit.

Závod odstartoval 10. června 1907 před francouzským velvyslanectvím v Pekingu. Trasa Peking – Moskva – Paříž. V každé posádce byl i novinář a tak byl svět o průběhu závodu poměrné dobře informován. Pokud byl v dosahu telegraf – tehdy jediný zdroj přenosu zpráv.

Veselých historek byla spousta: novinář Barzini byl v posádce vedoucího Itala knížete Borghese. Ve vesničce Hong – Pong podával telegram o průběhu závodu. Telegrafní úředník si na blanket napsal číslo 1 a novinář se těšil, že ten den jsou první posádkou posílající telegram. Bylo mu vysvětleno, že je to první telegram od založení telegrafní stanice před šesti lety…

Veselo bylo i při přechodu horských hřebenů přes poušť Gobi, kde auta zaostávala za karavanami velbloudů. Někdy se pod autem propadl dřevěný most, někdy zase auta tahal dobytek a tlačili závodníci. Neustálý byl boj o pohonné hmoty. Pro závodníky se je snažili dodávat armády, ale někde prostě benzín ještě nebyl, jen vodka. Po teplu přišla rozmočená Sibiř – kde byl problém najít cestu. Mnohá území neměla ani vlastní mapy a domorodci znali jen stezky pro koně, kudy by auta neprojela. Ale projela a při mezizastávce v Moskvě si závodníci dopřáli i trochu civilizace a teplou vanu. Rozdíly mezi posádkami se nepočítaly jako dnes na Dakaru na vteřiny, ale na dny a týdny. 10. srpna 1907 přijela do Paříže vítězná posádka Borhese – Barzini, stříbrná posádka De Dion-Burtons a Spyker přijela o 20 dní později.

Mohlo by se vám líbit

Odborná periodika uznala, že takovou štreku by asi jeden kůň nevydržel a na těch autech něco bude. Čas ukázal, že ano. Rallye byla zpracována knižně (i s fotografiemi) a stala se legendou a inspirací.

V roce 1990 se jela Rallye Londýn – Peking, od roku 1997 se sporadicky objeví pokus o znovuzrození původní rallye a jede se. Pro problémy s povolením přejezdů některých území Sibiře a Číny se ale už nikdy nejelo po stejné trase.

Přes Sibiř to dalo jen těch jedenáct posádek v roce 1907. V době, kdy se jen telegrafovalo, googlovalo se jen v knihovnách a na Václaváku byl koňský trh.

 

× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!