03. 09. 2018

Co je to s tím dnešním světem? Pokud máte malou rodinu koupíte si hatchback, pokud máte velkou rodinu a psa koupíte si kombi. Pokud nosíte do práce bílou košili koupíte si sedan. Takže co je vlastně liftback, fastback nebo jakýkoli jiný back.

I když záď nové Hyundai i30 zdobí nápis fastback jedná se, technicky vzato, o liftback, protože má za zadním oknem ještě pokračující kufr. Model vznikl jako konkurence Octavii a i když tak na prvních fotkách vypadal, ve skutečnosti je menší a konkurovat by mohl možná Rapidu. Takže: Je to levný, trendy moderní vůz s bohatou výbavou. Tečka. Konec testu. Další nezáživné auto, které se ale bude prodávat pro poměr cena/výbava/pohoda.

Bohužel vás musím zklamat. Tohle auto je trochu víc. Kdybych testoval obyčejnou i30 asi bych nevěděl za co ji chytnout. Zařadil bych ji na nějaké místo mezi ostatní hatchbacky a rozhodnutí o jeho koupi by tak bylo na potenciálních zákaznících, resp. na jejich peněženkách. Ale i30 Fastback nekupujete selským rozumem, nýbrž očima. Není náhoda, že si model odnesl vítězství v prestižní soutěži Design Trophy 2018. To auto vypadá prostě skvěle.

Jak se mi líbí jeho exteriér, tak mě po usednutí za volant opět unáší proud průměrných vod. Když ale přihlédnu k tomu, jak vypadaly interiéry Hyundai před začátkem milénia, musím opět uznale kývnout hlavou. Snad žádné jiné automobilky nedělají takové skoky dopředu jako ty korejské. Z bídy s nouzí do schopné konkurence během několika let? Mě taky nevoní ty místy až vulgární reklamy, ale to, že přišel hejsek z Asie a během dekády tu vytvořil konkurenci pro zavedené značky je ostuda spíš pro naše domácí evropské hráče.

Právě tohle auto je vztyčený prostředníček do znaků evropských automobilek. Jsem v autě s přeplňovanou 1.4 TGDI a dvouspojkovou automatickou převodovkou. Sedím na kožené sedačce, pod kterou si mohu přitopit nebo ji odvětrat. Můžu si připojit iPhone a taky se navigovat téměř kamkoli. Zapnout si adaptivní tempomat, LED světla, hlídání jízdního pruhu, při couvání koukat do kamery, poslouchat parkovací senzory. Můžu jet na dovolenou nebo do práce. Můžu jet za pět litrů na sto kilometrů v eco módu a kochat se krajinou a můžu jet za deset litrů na sto a řadit pádly pod volantem.

Můžu se vrhnout do zatáčky jakoukoli rychlostí a auto mě samo srovná, nebo vypnu stabilizaci, vletím do stejné zatáčky stejnou rychlostí a pak jedu rovnou se utřít. Auto je pohodlné, praktické a sto čtyřicet koní ho udrží vpředu. Takže teď mě napadá otázka, kolik za to všechno zaplatím?

U testovaného auta nebyla cena. Nikde. Vy ostudy! Ale po chvilce na konfigurátoru tu mám zajímavý výsledek. Když do i30 namačkám úplně vše, co se do ní vejde včetně adaptivního tempomatu, 8 palcové navigace, full LED světel, startování tlačítkem, 18 palcová kola a tunu další výbavy, jsem na ceně 659 990 kč. Za pěkné auto, s prémiovou výbavou, kterému se rozzáří podsvícené kliky, když se přiblížíte s klíčem? To jsou ty detaily, díky kterým to auto máte rádi. Potřebovalo by jen přiostřit stejně jako moje fotky. Ale zatímco moje focení se musí ještě dlouho pilovat, verze N tohoto auta je již na cestě.

Na závěr bych rád dodal, že jsem jezdil v Hyundai Kona a rozhodně to není nejlepší crossover. Ani tohle auto není bezchybný fastback, liftback, sedan, nebo bůh ví, co to vlastně je. A věřím, že až příští týden protáhneme Nko po Alpách, nebude to nejlepší hot hatch. Říkám to pořád: Vášeň nemůžeš postavit.

Můžeš ale dělat dobrá auta za dobrý peníze. A to dělá Hyundai dobře.

Vladimír Kadera

× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!