06. 02. 2018

Volkswagen byl po druhé světové válce v Evropě trpěnou značkou. Svět se o něj nezajímal. V 50. a 60. letech začal pomalu expandovat a výrazně mu pomohla popularita VW Beetle v USA. Jak se mu to podařilo? Sázkou na originální reklamu.

Prvního Brouka přivezl do USA už v roce 1949 holandský obchodník Ben Pon. Volkswageny prodával v Rotterdamu a byl o ně zájem. Auta byla z továrny ve Wolfsburgu, kterou pomáhala obnovit britská armáda. V USA ale z auta nejásali. Bylo to pro ně „Hitlerovo auto“. Zájem o prodej neměl žádný z dealerů, i když je Holanďan poctivě obcházel. Celkem prodal dva kusy, každý po 800 dolarech. Ben Pon se hodně naštvaný vrátil do Evropy, kde se auto prodávalo mnohem líp.

Brouka do hlavy z VW Beetle ale dostal americký obchodník Max Hoffman, který dovážel z Evropy vše, co přinášelo zisk. V roce 1950 se mu podařilo prodat 157 Brouků. Zatím bylo peněz tak na pár dnů v Las Vegas plus jedno nenáročné děvče…

Hoffman zarputile dál budoval dealerskou síť a věděl, že masivnímu prodeji pomůže jen originální kampaň.

Na začátku padesátých let oslovil reklamní agenturu Doyle Dane Bernbach. Zadání bylo skvělé: „Udělejte cokoliv, aby se ty hnusný auta sakra prodávaly!“ Šéf kreativního oddělení.

Bill Bernbach se radostí zatetelil a odstartoval reklamní kampaň, která je dodnes legendární.

Inzerce v padesátých a šedesátých létech dvacátého století byla jiná. Potenciální klienti ji podvědomě nepřehlíželi, jejímu poselství věřili, nebrali ji jako napomádovanou lež. Kromě toho na ně nevyskakovala z každého rohu –  reklama v tištěných médiích byla ještě považována za seriózní informaci o dobrém produktu.  Standard a formu nastavovaly velké agentury a zejména Ogilvy: poutavý jednoznačný vizuál musel doprovázet inteligentní text, který upomínal na benefity produktu. V téhle linii jely všechny americké automobilky – výrazný, často kolorovaný vizuál auta a vyjmenování jeho výhod.

Mohlo by se vám líbit

Jak vznikly závody sekaček a který pilot Formule 1 se jich účastnil?
06.02. 2018
Jak vznikly závody sekaček a který pilot Formule 1 se jich účastnil?
#blue fame #menamower #sekačky

 

Auta padesátých let v USA byly křižníky silnic, za kterými se dnes chodí slintat na Kubu. Byli největší, nejlepší a absolutně americké. Do toho se zjevil německý VW Brouk a nestyděl se říkat, že je malý, vypadá nic moc, není dokonalý a je levný. Kromě toho to říkal vtipně a často parodoval nabubřelý jazyk amerických automobilových gigantů. Doyle Dane Bernbach vytvořila sérii jednoduchých vizuálů spojených s vtipnými texty, které připomínali esejistické cvičení na téma – malé levné auto je cool a není hanba, když je o dva metry kratší, než auto souseda.

Amerika z VW Brouka zešílela. Samozřejmé, vždy je podstatná spotřeba a cena. Kupovali si ho hlavně studenti, kteří si na něj dokázali vydělat, nebo jim ho koupili rodiče za dobré vysvědčení. Kampaň sklidila úspěch. Agentura Doyle Dane Bernbach nestíhala přijímat nové klienty. Volkswagen stíhala, několik let vedla komunikaci koncernu i v Evropě. Volkswagen definitivně dobil USA svým modelem VW Transporter. Jet bez něj na pláž surfovat bylo nemožné. To byste dostali prknem naplocho.

Jen v roce 1970 se v USA prodalo 570 000 Brouků.  V roce 1972 VW Brouk s výrobním číslem 15 007 034 předběhl do té doby nejprodávanější auto v historii, Ford model T. Do roku 1977 bylo prodaných víc než 21 milionů VW Beetle.

Jednoduchý vizuál  kampaní ze šedesátých let používá Volkswagen dodnes. Funguje to, a i když bývalí hipíci dnes vnoučatům kupují Amaroky a Passaty. Pro sebe si na cestu na dialýzu pořizují novou verzi VW Beetle, který za příplatek nabízí i vázičku na kytku. Kult žije dodnes. Myslíte, že by se mu teď mělo říkat „Merkelové auto“? Co by jste dali za Brouka ve své garáži?

Mohlo by se vám líbit

VIDEO: Šílený VW Transporter závodí položen na bok!
27.07. 2017
VIDEO: Šílený VW Transporter závodí položen na bok!
#24h #le #mons

Zdroj foto: fotsinuse.com, takefiveaday.com, historygraphicdesign.com, buzzfeed.com

× Like
Baví tě Ventil?
Dej nám Like!